Tuesday, February 22, 2011

jalan cari makan

assalamualaikum pada semua,,

hari ni da xnak cte sal maktom da,,

hari nak cte pasal jalan cari makan,,
ray nak cte pasal malik,,
malik ni seorang yg agak hensem jgak la sbb tgk ramai gak awek2 dia,,
mmg kalau nak kata kg bukit sireh ni malik la paling hensem skali,

pada suatu hari tu,,
malik berasa lapar sebab tbe2 dia rasa lapar,,
malik pon bjalan ke hulu ke hilir,,
merantau mencari makanan,,
nak wat cane duit xde,,
arap muka je ensem,,
dia pegi masok rumah org sembarangan kna halau,,
bkn stakat kna halau kna baling dgn batang pnyapu plak tu,,
hari da nak senja,, makanan satu habuk pon xdapat lg,,
smua makanan yg ada da abis kna kbas,,
awek2 bkn nak cari makan sndiri
malik gak yg kna cari makanan untuk dorang,,
sesampainya senja malik pun menempik kelaparan dan berkokok seperti ayam yg sdang lapar,,
naseb baik la masa tu faiz dah balik dari kerja,,
malik pon meluru ke arah faiz dan meminta makanan nya seperti hari2 biasa,,
Faiz dgn lteh2 baru lpas keje di kacau oleh malek,,
"pang!!, berani ko nak pow aku"
bunyi faiz menampar malek, tepat2 plak tu kat jerawat batu malek,,
"kalau awek yg kacau xpe la jgak,, ni asek2 kau je"

malek pon diam sebentar,, dan berkata dalam hati
"kalau aku ada tangan mmg masak la ko,,
aku kasik kungfu shaolin tapak tangan ayam,,
mana aku xkacau ko,,
ko tu da salah timing kasik makan aku hari ni"

nasib baik la si faiz ni keje kdai makan,,
faiz pon mngambil makanan yg xabis dari tmpat keje dan melemparkan makanan ke tepi jalan,,,
"dah la malik pegi makan jauh2,, kang aku sembelih ko wat nasi ayam" kata faiz
"apsal plak ko ni?" kata malik
"pasal ko tu ayam la aku wat nasik ayam, bengong binatang ayam" kata faiz
"ouwwwh!!!" sambut gelfren2 malek a.k.a ayam2 betina

akhirnya malek pon dapat ape yg di carinya dari matahari naik td lg,,
iaitu sisa nasi ayam masak sambal belacan,
malik dan gelfren nya pon makan dan sesudah nya malam balik masuk ke reban seperti ayam2 lain,,

sambil bjalan masuk ke rumah faiz membebel sorg2,,
"nasib baik ayam kalau manusia huduh perangai tul la ske pow2 org ni,,"

No comments:

Post a Comment